Gå direkte til innhold
Nyhet: Vi tilbyr nå gratis skyss fra Moss til våre lokaler! Les mer

Mina Farmen:

Norges hyggeligste tårnkranfører

– Vi kvinner er ganske gode kranførere!

Da Mina Farmen mistet jobben som flyvertinne, valgte hun et helt nytt yrke og kom seg raskt tilbake i skyene. I dag nærmer @damaikrana seg to millioner likerklikk og 60 000 følgere i sosiale medier. Hun er også kåret til en av Norges hyggligste håndverkere.

– Du jobbet jo egentlig som flyvertinne. Hva fikk deg til å søke deg til bygg- og anleggsbransjen?

– Jeg ble arbeidsledig rett før covid kom og ga reisebransjen store problemer. Jeg søkte mange jobber, men det gjorde mange andre også. Så jeg ble nødt til å ta flere kurs eller mer utdanning.

Jeg så på masse forskjellig, for eksempel T-banefører og trikkefører, som har kort utdannelse. Men så en kveld tenkte jeg tilbake til den gangen jeg var 16 år og besøkte en tårnkran. Det ser jo ganske lett ut, og da tenkte jeg at dette kanskje var noe jeg kunne gjøre? Etter å ha undersøkt litt, fant jeg ut at jeg bare trengte ett enkelt kurs – og så kunne jeg søke jobb rett etterpå.

Før hun ble @damaikrana jobbet Mina Farmen som flyvertinne for Norwegian.

Oppmuntring fra pappa

– Din far har jobbet mange år i byggebransjen. Påvirket det valget ditt?

– Absolutt! Det var han jeg gikk til for å spørre om han trodde dette var noe jeg kunne klare – og det trodde han! Tanken om at dette var veldig lett, måtte jeg slå fra meg, sier Mina mens hun flirer. – Men jeg synes jo det moro å jobbe i høyden, og jeg så for meg at dette var noe jeg kunne trives med!

Viralt på TikTok

– Nå har du jo nærmere 60 000 følgere på sosiale medier. Hvordan startet det?

– Jeg har alltid likt sosiale medier og likt å jobbe med å poste videoer og innhold. Da blogg var populært, blogget jeg, og før det hadde jeg hjemmesider.

Jeg har vært med på alle disse periodene. Så det er litt tilfeldig, men ikke bare. Det var gøy å jobbe og å dele ting sporadisk. Først på instagram og så på TikTok. Plutselig gikk en TikTok-video jeg laget viralt. Den handlet om min vei til jobb i krana. Dette var noe sånt som: «Hei, jeg heter Mina og jobber som kranfører. Følg med meg til jobb!» Den gjorde det veldig bra, og jeg fikk veldig mange spørsmål om det. Da valgte jeg å svare på alle disse spørsålene i en oppfølgingsvideo, og den videoen og de neste gjorde det også svært bra. Det var ingen andre som gjorde det jeg gjorde med kran på TikTok, så det gikk fort oppover.

– Hva er typiske spørsmål du får på kanalene dine fra mennesker som er nysgjerrige på yrket?

– Typiske spørsmål kan være: «Er du ikke redd for at krana kan knekke?» «Er du ikke redd der oppe?» «Har du ikke høydeskrekk?». Noen ganger lurer folk på hvordan krana er bygget, for plutselig står det en ny kran i byen deres. Eller så er folk nysgjerrige på hvor mye man tjener eller hvordan jeg går på do.

Høydeskrekk?

– Hvor høy er den høyeste krana du har kjørt?

– Drammen sykehus. 85 meter!

– Føler du noen gang på høydeskrekk?

– Ja, det gjør jeg! Å klatre opp krana hver dag går fint, men hvis jeg går et sted på krana jeg ikke er til vanlig, som oppe på kongetoppen (tårn/stag på toppen av noen tårnkraner) for å gjøre vedlikehold, så kjenner jeg at det kribler. Men jeg gjør det jo likevel!

Mina Farmen – @damaikrana på TikTok – sitter høyt oppe i tårnkran og ser ned på byggeplassen under seg.
Mina Farmen sitter høyt oppe i tårnkran og ser ned på byggeplassen under seg. (Foto: @snillebilder)

Mestringsfølelse

– Hva gir deg størst mestringsfølelse i jobben din?

– Det er gøy når det er flyt og når løftene går bra. I starten tok det flere måneder før jeg følte at jeg mestra jobben. Helt i starten etter at jeg var ferdig på kurset måtte jeg virkelig tenke hver gang jeg gjorde løft. Jeg har jo to spaker, høyre og venstre side. Så klarte jeg kanskje bare å gjøre to ting på en gang da. Ikke alle tre. Sving, opp og ned og ut og inn samtidig. Når jeg fikk flyten og det begynte å sitte, så var det stor mestringsfølelse!

Det er også moro når jeg klarer å plassere lasten akkurat der jeg vil, eller når de på bakken tar seg tid til å si «Kjempegodt jobba!» eller «Det der var et bra løft!». Da kjenner jeg på mestringsfølelse!

– Hvis du ikke kunne vært kranfører lenger, ville du fortsatt ha satset på å jobbe innen bygg og anlegg?

– Da ville førstevalget vært traverskranfører. Men hvis jeg ikke kunne ha jobbet med å kjøre noen type kran, så ville jeg bygget og montert kraner. Hvis det heller ikke er et alternativ, så hadde jeg kanskje gått tilbake som flyvertinne. Men jeg kommer til å fortsette som kranfører så lenge det er mulig.

Litt lat

– Hvordan var yrket for deg i forhold til forventningene du hadde på kurs?

– Jeg gikk inn i kurset uten så mye forkunnskaper. Jeg ante ikke hvordan arbeidshverdagen var, men yrket var ganske mye sånn jeg hadde sett det for meg. Om jeg skal trekke fram noe som jeg håpet ikke skulle skje, må det være at jeg har blitt veldig lat, noe som fort kan skje i denne jobben. Jeg klatrer ikke så ofte ned for å ta pausen min sammen med de andre lenger, i alle fall ikke dersom det er en veldig høy kran uten heis.

Tull og tøys

– Er kranfører en veldig seriøs og monoton jobb, eller er det rom for å ha det litt moro?

– Jeg vil si at det er ganske variert og gøy, men løfter man bare fra A til B hele dagen kan det jo bli monotont.

Det er absolutt muligheter til å ha det moro. Jeg er innadvendt og sjenert når det kommer til det med å få meg venner på byggeplassen. Jeg sitter for det meste der oppe. Men man kan ha humor over radioen og spøke med de på bakken. De spøker med meg tilbake, og det er masse tulling og vitsing. Kjører du kran fra bakken er det jo også kjempemoro, hvis man får en god tone med de man jobber med.

– Blir det noen ganger ensomt å sitte alene i krana?

– Det er forskjell på å være ensom og alene. Så jeg sier nei. Jeg sitter alene hele dagen, men føler meg ikke ensom. Jeg er okay med å være i mitt eget selskap og jeg finner på ting å gjøre, det går bra.

Viktig med aktiv fritid

Mina påpeker at det derfor er ekstra viktig å ha litt bevegelse i hverdagen som man ikke får på jobben.

– Tidligere har du jobbet som instruktør på SATS, danset og vært veldig aktiv. Lar dansing og annen fritid seg kombinere med lange dager som kranfører?

– Jeg jobber fortsatt som instruktør på SATS. Det er mye av grunnen for at jeg trives bedre i denne jobben enn som flyvertinne. Den jobben var veldig uforutsigbar, og det ble vanskelig for meg å samtidig jobbe på SATS. Jeg kunne for eksempel ikke ha faste gruppetimer, for noen ganger jobbet jeg og andre ganger ikke, eller flyet var forsinket og jeg fikk ikke tak i noen til å ta over gruppetimen.

Som kranfører er det derimot ikke noe problem. På noen byggeplasser er det skiftarbeid, men det har som oftest gått bra så langt.

Det er viktig å ha denne aktiviteten på utsiden av jobb, for da tvinges jeg jo litt til å trene. Det er motivasjon i seg selv!

Ingen ulempe å være kvinne

– Hvordan opplevde du å bli tatt i mot av bransjen som nyutdannet kranfører?

– For meg så gikk jo dette veldig smooth. Jeg kom inn i bransjen litt før «alle» startet med dette. Jeg tok kurset, søkte jobb og fikk det med en gang. Jeg ble veldig godt mottatt i yrket og i bransjen i firmaet Kranfører AS. Der fikk jeg opplæring så lenge som jeg følte at jeg trengte det selv. Jeg startet som en slags lærling på litt lavere lønn i cirka to måneder, og det er jeg veldig glad for. Der ble jeg sikker i jobben.

Som kvinne så har jeg ikke opplevd noenting galt. Jeg vet ikke om jeg bare har vært heldig, eller om vi endelig har kommet litt lenger? Jeg vet jo ikke om noen snakker bak ryggen min når jeg kommer til en byggeplass og de ser at det er ei dame som er kranfører, men jeg tror de merker at vi kvinner er ganske gode kranførere! Når de har opplevd det, så sier de ikke noe på det.

– Vil du si at det er noen vesentlige fordeler eller ulemper ved å være kvinne i byggebransjen?

– Litt stereotypisk kan man vel si at vi kvinner kjører litt roligere og er nøye. Det er ingen ulemper med å være kvinne i bransjen, men statistisk sett er menn fysisk sterkere. Men det betyr jo ikke at vi ikke klarer å bære like mye som de.

Jeg følger en kvinnelig murer på TikTok som får masse pes der når de ska bære murstein og sånn. Men vi klarer det samme.

– Har alle byggeplasser egne toaletter og skifterom for kvinner?

– Det er et krav. Hvis jeg er på en byggeplass over tid og det ikke er det, så får jeg jo det. Jeg har hørt om folk som ikke har fått det og de må jo bare si i fra, så får de det.

Ambassadør

– Du har jo siden du kom ut av skolen vært en inspirasjon og en ambassadør for yrket. Da tenker vi spesielt på at du jobber for at unge jenter som ikke helt vet hva de vil bli kan gjøre. Kan du si litt om det?

– Det er jo veldig tilfeldig at jeg har blitt en ambassadør for yrket. Mitt eneste ønske var jo egentlig bare å ha det moro og å dele dansevideoer. Det startet jo med disse TikTok-videoene hvor jeg danset på krana. Jeg liker å hjelpe og forklare, å lære bort ting på en måte som folk forstår. Det funker nok bra for de mange unge på TikTok.

Jeg føler ikke at jeg har gjort så mye for jentene i faget utover at jeg er et fjes utad som viser at dette er «no stress» liksom, og hvorfor ikke? Jeg viser bare hverdagen min, og fremmer dermed at det er et yrke som også kvinner kan klare.

Norges Hyggeligste

– Du vant jo Norges Hyggeligste i kategorien Andre i 2022. Hvordan føltes det?

– Det var veldig gøy å vinne! Det var litt sånn «Endelig!» Og jeg følte jo faktisk at jeg fortjente det i min kategori. Jeg utfylte mange av kriteriene i den konkurransen. Jeg er en ambassadør for yrket, jeg er dyktig i yrket og jeg fremmer yrket. Jeg var nominert året før, men da vant jeg ikke. Det var digg å endelig vinne den.

Kåringen av Norges hyggligste håndtverker, med konfransier Petter Pilgaard. (Foto: Dama i Krana)

Trygg jobb med god lønn

– Nå er vi jo i økonomiske nedgangstider med økte priser på nesten alt. Tror du at du har en trygg jobb med tanke på fremtiden?

– Ja! Det er mye av tanken bak hvorfor jeg valgte dette yrket. Jeg tror det er lenge til vi mennesker i tårnkran blir byttet ut av maskiner eller roboter. Det går jo an å styre fra bakken med kamera og noen lurer på hvorfor jeg sitter der oppe. Men, slik som det er nå så føler jeg at det er mye tryggere med et menneske der oppe som utfører disse løftene. Det har litt med vinkler og følelsen på krana å gjøre. Jeg føler at jeg har en trygg jobb langt frem i tid. I hvertfall i min tid.

– Hvordan er lønna for kranførere?

– Lønna er veldig god, i alle fall med tanke på hvor kort utannelsen er. Hvis du går elektriker, tømrer eller rørlegger eller noe sånt, går du minst 3–4 år før du får samme lønn som det jeg startet med, som var 240 kroner i timen. Som regel tjener jeg mer enn det, avhengig av hvilken byggeplass og hvilket prosjekt, men generelt sett tjener man mellom 230 og 290 kroner i timen fra start.

Alle som vil, kan!

– Vil du anbefale andre som er usikre på yrkesvalg å ta et tårnkrankurs?

– Absolutt! Les litt om det, og se på videoene mine hvor jeg svarer på spørsmål. Jeg viser som regel positivt pregede videoer, men det er jo ikke bare fryd og gammen. Det er en jobb som alle andre, og ingen jobber er gøy hele tiden. Men dette er jo en jobb som må gjøres.

Men om du er en rastløs person, så er nok ikke dette noe for deg. Man kan bli sittende mye stille. Du sitter alene hele dagen, og det er en ganske selvstendig jobb hvor du tar egne avgjørelser. Du må kunne si nei hvis noen på bakken stropper på feil måte eller gjør noe som ser rart ut.

– Tror du at alle som virkelig vil klarer å gjennomføre et kranførerkurs?

– Absolutt! Dette har jeg sagt mange ganger når folk har spurt. Du må jo følge med i timene, være presis hver dag og være åpen for å lære. Men går du inn for dette, så klarer du det! Du behøver ikke være kjempegod i matte, lesing eller fag fra skolen. Men du må ha et åpent sinn.

Følg Mina på TikTok eller Facebook!

Gratis prøvetime i tårnkran

Er du nysgjerrig på kranfører-yrket men ikke helt sikker på om det er noe for deg?

Vi svarer deg gjerne på spørsmål, og gir deg gjerne også en gratis prøvetime i en tårnkran hvis du skulle ønske det.

Kontakt kranførerinstruktør Anders Kanten på telefon eller e-post for en hyggelig og uforpliktende kranprat:

Føler du deg derimot klar som et egg for krankurs? Da kan du lese mer om kurset og melde deg på her:

Er du kvinne og har aldri vært på en byggeplass før? På slutten av sommeren kjører vi et eget kurs akkurat for deg: